نیانتیک پلتفرمی را برای ساخت برنامههای «متافور دنیای واقعی» منتشر میکند. مدیرعامل جان هانکه به من می گوید این پلتفرم که
Lightship نام دارد، "در اطراف قطعات لازم برای پیوند دنیای دیجیتال و دنیای واقعی ساخته شده است."
به گفته هانکه، لایتشیپ به اپلیکیشن های موبایل اجازه میدهد تشخیص دهند که آیا دوربین کاربر به سمت آسمان یا آب نشانهگذاری شده است ؟ سطوح و عمق یک محیط را در زمان واقعی نقشه برداری میکند یا یک شی مجازی را پشت یک جسم فیزیکی قرار میدهد.
Niantic بیشتر به خاطر ساخت یکی از موفقترین بازیهای موبایل تا کنون، Pokémon Go، شناخته میشود. هانکه میگوید با لایتشیپ، این شرکت در حال باز کردن خزانه فناوری است که ما برای ساخت محصولات خود از آن استفاده کردهایم تا به دیگران کمک کند تا «برنامههای واقعیت افزوده در مقیاس سیاره» بسازند.
لایت شیپ مدتی است که در حال توسعه بوده است. اما از دوشنبه، دسترسی به آن برای هر برنامهنویسی باز است. بیشتر جعبه ابزار نرمافزار رایگان است، اگرچه
Niantic برای ویژگیای که میتواند به چندین دستگاه اجازه دهد به تجربیات AR مشترک به طور همزمان دسترسی داشته باشند، هزینه میپردازد. این شرکت همچنین 20 میلیون دلار برای تامین مالی شرکت های جدید ساخت اپلیکیشنهای AR متعهد میشود.
نیانتیک در حال برنامهریزی بهروزرسانی بزرگ لایتشیپ برای سال آینده است و چیزی که هانکه آن را «سیستم موقعیتیابی مجازی» برای عینکهای AR مینامد، بسازد.
با استفاده از سیستم جدید، عینکهایی که نمایشگر در آنها وجود دارد، میتوانند دقیقا بفهمند در دنیای واقعی کجا هستند، که به اشیاء مجازی مانند : (پیکاچو) اجازه میدهد دائماً به مکانهای دنیای واقعی متصل شوند. این یک جزء حیاتی است که برای ساخت عینکهای AR، مانند عینکهایی که نیانتیک با کوالکام میسازد نیز مفید است.
هانکه،که نقشههای گوگل را قبل از راهاندازی نیانتیک اجرا میکرد، میگوید هدف با
Lightship این است که «اساساً الگویی برای آنچه AR میتواند باشد تعیین کند». در حالی که غولهای فناوری مانند متا و اپل در حال ساخت ابزارهای نرمافزاری مشابه هستند، او فکر میکند که پشتیبانی لایتشیپ از آی او اس و اندروید آن را به یک پیشنهاد جذاب برای توسعهدهندگان تبدیل میکند.
او می گوید: «وضعیت جهان امروز به نوعی بین اندروید و آی او اس برابر است. و من فکر میکنم که در دنیای عینکهای AR بسیار متنوعتر خواهند شد. بنابراین راه حلی که در واقع مشکل توسعه توانایی نوشتن چیزی و ایجاد چیزی که در چندین پلتفرم کار می کند را حل کند، واقعاً مهم است.
در ماه آگوست، هانکه در وبلاگی نوشت که ایده متاورس را "کابوس دیستوپیایی" می نامد. او مخالف این ایده است که فناوری مردم را از دنیای واقعی بیرون بکشد. برخلاف متاورس، واقعیت مجازی که توسط مارک زاکربرگ،حمایت میشود، او میخواهد که توسعهدهندگان
Niantic و
Lightship اپلیکیشنهای واقعیت افزوده بسازند که مردم را با مسائل فیزیکی درگیر کند.
او می گوید: «ما بر سر یک دو راهی هستیم "یک مسیر به این سمت می رود که برنامه هایی به دنیای اطراف ما متصل نیستند و به ما کمک نمی کنند با افرادی که در اطرافمان هستیم ارتباط برقرار کنیم." به گفته هانکه، مسیر دیگری که نیانتیک با لایتشیپ طی می کند، «تشویق مردم به انجام کارها با سایر افراد زنده است».
منبع: The Verge