اندازه فونت:  کوچک    متوسط    بزرگ  چاپ کنید
موتور جستجوی اپل در راه است!
ظاهرا اپل در حال توسعه موتور جستجوی خود برای مقابله با گوگل است
 مجله شیناتو    ۱۴۰۱/۸/۲۴
ظاهرا اپل در حال توسعه موتور جستجوی خود برای مقابله با گوگل است

بر اساس گزارشی جدید، این پروژه روی «قابلیت‌های جستجویی که ممکن است با گوگل رقابت کند» کار می‌کند. اما حداقل تا سال 2026 تمام نخواهد شد.

گزارش جدیدی از The Information پروژه در حال انجام اپل برای توسعه قابلیت‌های جستجوی داخلی را بررسی می‌کند، اما تصویر تیره‌ای را در مورد راه‌اندازی رقیب مستقیم جستجوی Google ترسیم می‌کند. به گفته منابع این گزارش، یک موتور جستجوی اپل، اگر اصلا راه اندازی شود، نمی تواند در چهار سال آینده واقع بینانه اتفاق بیفتد.

طرح جستجوی اپل در سال 2018 با خرید استارت‌آپ اخبار/توصیه‌هایی Laserlike که توسط سه کارمند سابق جستجوی گوگل تأسیس شده بود، تقویت شد. در آن زمان، این پروژه برای کوپرتینو پروژه مهمی بود، به طوری که Srinivasan Venkatachary یکی از بنیانگذاران Laserlike نقشی ارشد را در یک تیم متمرکز بر جستجو با حداقل 200 کارمند داشت – و این جدا از و علاوه بر این، تیم در هزینه جستجو در اپ استور

اما The Information نشان می‌دهد که هر سه بنیان‌گذار Laserlike از آن زمان به گوگل بازگشته‌اند و "یک ضربه بالقوه به تیم اپل وارد می‌کنند که به آرامی قابلیت‌های جستجو را توسعه می‌دهند که ممکن است با گوگل رقابت کند." اکنون منابع تخمین می زنند که اپل "حداقل چهار سال تا راه اندازی یک جایگزین بالقوه جستجوی گوگل فاصله دارد."



تاکید بر این نکته مهم است که برنامه های اپل چه قبل و چه بعد از از دست دادن استعدادهای جستجو در گوگل بعید است که صرفاً بر ایجاد یک رقیب مستقیم برای Google.com متمرکز شده باشد. جستجو برای اپل به عنوان یک عنصر یکپارچه یک اولویت است: برای بهبود توانایی سیری در پاسخگویی به سوالات، برای Spotlight در مک و آیفون، و برای پیشنهادات سیری حیاتی است.

جستجوی اپ استور نیز از نظر تاریخی عالی نیست، و حتی اگر آن تیم مجزا باشد، امیدواریم که پیشرفت‌ها در یک بخش حداقل تا حدی از هم عبور کنند. در واقع، این گزارش اشاره می‌کند که کار تیم سابق ونکاتاچری می‌تواند در آینده در این زمینه و همچنین برای Apple Music مورد استفاده قرار گیرد.

جدای از افزایش کیفیت محصولاتش، قابلیت‌های جستجوی داخلی می‌تواند به روش‌های مستقیم‌تری بر سود نهایی اپل تأثیر بگذارد. در حال حاضر، جستجو را به گوگل در قراردادی برون سپاری می کند که حدود 18 تا 20 میلیارد دلار در سال به دست می آورد، اما بازپس گیری کنترل داخلی جستجو، فرصت های درآمد جدیدی را بر اساس تبلیغات و جمع آوری داده ها باز می کند... زمینه هایی که اپل قبلاً نداشته است. علاقه نشان داده است، اما ممکن است با رفتار اخیرش مطابقت داشته باشد.

McWorld