شیائومی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در جهان است. در واقع، طبق گزارش Canalys، این شرکت با پشت سر گذاشتن اپل، در سه ماهه دوم سال 2021، با سهم بازار 17 درصد، به دومین سازنده بزرگ گوشیهای هوشمند در جهان تبدیل شد. تنها سامسونگ با 19 درصد از بازار، از شیائومی جلوتر است.
شیائومی علاوه بر سهم کلی خود در بازار، رکورد جهانی گینس را برای بیشترین تعداد گوشی هوشمند فروخته شده توسط یک شرکت در مدت 24 ساعت در اختیار دارد. در رویداد سالانه Mi Fan Fest این شرکت در سال 2015، 2.12 میلیون گوشی (از طریق CNN) فروخت.
محبوبیت شیائومی از عوامل متعددی ناشی می شود، که کمترین آن شباهت آن به اپل است. در واقع، هم گوشیهایش (از طریق Ars Technica) و هم تبلتهایش (از طریق Mashable) انتقادهایی را به دلیل شبیهسازی محصولات اپل به خود جلب کردهاند.
با این حال، شباهت شیائومی به اپل تنها نیمی از معادله است. این شرکت میتواند سختافزاری مشابه اپل را با قیمتی بسیار پایینتر ارائه کند، که باعث میشود خیلیها تعجب کنند که چگونه این کار را انجام میدهد.
یکی از دلایل اصلی ارزان بودن گوشی های شیائومی این است که این شرکت بر روی حجم بیش از حاشیه سود بالا تمرکز می کند. در حالی که هزینه قطعات اپل برای آیفون 13 تقریباً 36 تا 37 درصد از قیمت خرده فروشی (از طریق iMore) است که حاشیه سود زیادی را در محدوده 60 درصد ایجاد می کند، مدیر عامل شیائومی می گوید حاشیه سود شرکتش به ازای هر گوشی تنها 8 درصد است.
یکی دیگر از عواملی که ممکن است به قیمت پایین شیائومی کمک کند، حریم خصوصی این شرکت یا عدم وجود آن است. طبق گزارشی در فوربس، مرورگر وب که با دستگاههای شیائومی عرضه میشود، تمام فعالیتهای مرور آنلاین کاربر را حتی زمانی که در حالت «ناشناس» استفاده میشود، ضبط میکند. به نظر می رسد این شرکت همچنین در حال جمع آوری داده های دستگاه دیگری است که می تواند نگاهی اجمالی به زندگی شخصی مشتریانش بدهد.
توماس بروستر از فوربس می نویسد: شیائومی یکی از چهار سازنده برتر گوشی های هوشمند در جهان از نظر سهم بازار است، پس از اپل، سامسونگ و هواوی. «فروش بزرگ شیائومی دستگاههای ارزان قیمتی هستند که بسیاری از ویژگیهای گوشیهای هوشمند رده بالا را دارند. اما برای مشتریان، این هزینه کم می تواند با قیمت گزافی همراه باشد.
The Verge