اندازه فونت:  کوچک    متوسط    بزرگ  چاپ کنید
توسط نظرسنجی انجام شده
فیسبوک به عنوان «بدترین شرکت سال 2021» شناخته شد
 مجله شیناتو    ۱۴۰۰/۹/۲۹
فیسبوک به عنوان «بدترین شرکت سال 2021» شناخته شد

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Yahoo Finance، فیس‌بوک، که متا نامیده می‌شود، پس از ۱۲ ماه جنجال‌های پرتلاطم، واکنش‌های عمومی و در نهایت تغییر برند کامل این غول رسانه‌های اجتماعی، بدترین شرکت سال شد.

یاهو فایننس هر سال تاج بهترین شرکت سال را به خود اختصاص می دهد و مایکروسافت در سال 2021 مقام اول را به خود اختصاص می دهد. با این حال، امسال یاهو فایننس چالش "بدترین شرکت سال" را نیز انجام داد و فیس بوک، که اکنون به عنوان متا شناخته می شود، به سرعت موفق شد. نقطه بالا بر اساس این نظرسنجی که بیش از 1000 نفر را مورد نظرسنجی قرار دادند، فیس بوک 50 درصد رای بیشتری را در مقایسه با علی بابا، یک پلت فرم تجارت الکترونیک چینی، برای این جایگاه دریافت کرد.

افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند «شکایات فراوانی» نسبت به فیس بوک داشتند، از جمله نگرانی های مربوط به سانسور، گزارش هایی در مورد تأثیر اینستاگرام بر سلامت روان و حریم خصوصی. در حالی که نتایج نظرسنجی تلخ است و به نفع شرکت نیست، 30 درصد از شرکت‌کنندگان به این موضوع که آیا فیس‌بوک می‌تواند «خود را بازخرید کند» پاسخ مثبت دادند.

به گفته مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل فیس بوک، در میان رسوایی ها، نام خود را به "متا" تغییر داد و این نشان دهنده شروع مسیر جدیدی برای شرکت بود. نام جدید قرار است بیشتر با هدف ایجاد یک "Metaverse"، یک دنیای کاملا دیجیتالی مطابقت داشته باشد. تغییر نام تجاری به طور گسترده به عنوان تلاشی برای منحرف کردن تمرکز از بررسی تلقی می‌شد و به گفته برخی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، کارساز بود.



یکی از پاسخ‌دهندگان گفت فیس‌بوک می‌تواند خود را با تصدیق و عذرخواهی به خاطر کاری که انجام داده و اهدای «مقدار قابل توجهی» از سود خود به یک بنیاد برای کمک به جبران آسیب‌هایش جبران کند. در حالی که برخی افراد تغییر نام تجاری متا را تلاشی بدبینانه برای تغییر مکالمه می دانستند... برخی دیگر از پتانسیل یک جهت جدید هیجان زده بودند که الف) می تواند جالب باشد و ب) چیزی متفاوت از مدل قدیمی رسانه های اجتماعی.

فیس بوک مدت هاست درگیر نگرانی های عمومی در مورد حفظ حریم خصوصی کاربرانش است. فیس بوک به ویژه با اپل بر سر تغییرات iOS و iPadOS که ردیابی کاربران در سایر برنامه ها و وب سایت ها را برای شرکت ها سخت تر می کند، مبارزه کرده است.

فیس بوک ادعا کرده است که تغییر جدید، شفافیت ردیابی اپلیکیشن، به کسب و کارهای کوچکی که برای جذب مشتریان جدید به تبلیغات متکی هستند، آسیب می رساند. مارک زاکربرگ تا آنجا پیش رفته است که گفته است رشد ضعیف فیس بوک در سه ماهه آخر سال تا حدی به دلیل ATT (شفافیت ردیابی اپلیکیشن) بوده است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز از فراخوانی فیس بوک به خاطر شیوه ها و مدل کسب و کار خود ابایی نکرده است. کوک در سخنرانی خود در ابتدای سال به طور ضمنی اشاره کرد که مدل کسب و کار فیس بوک منجر به قطبی شدن و خشونت می شود. یکی از سخنگویان متا از پاسخ به نظر یاهو فاینانس در مورد این نظرسنجی خودداری کرد.